Opowiadanie historii: miejsca, osoby i sytuacje

Podoba Wam się tworzenie historyjek na lekcji hiszpańskiego przez uczniów i używanie w ten sposób wcześniej przyswojonego słownictwa i struktur gramatycznych? Tak, mnie też, ale czasami przychodzi chwila, w której poszczególne historie stają się podobne.

Aby uniknąć takich sytuacji i zróżnicować oś każdej historii, przygotowałam karty z postaciami, miejscami i rodzajami rozmów (sytuacjami). Jak możemy je wykorzystać?

  1. Kiedy uczniowie rozwijają opowiadanie i brakuje im pomysłów, mogą wylosować kartę i wprowadzić do historyjki nową postać lub miejsce.
  2. Kiedy budują historię w oparciu o konkretne słownictwo i nauczyciel widzi, że pomysły powtarzają się, może poprosić jednego z uczniów, żeby wybrał osobę lub miejsce i wprowadził je do opowiadania (w historyjkach moich uczniów z piątej klasy, akcja zawsze przenosi się na cmentarz, gdzie wszyscy bohaterowie umierają, wiec wprowadzenie plaży lub Bieguna Północnego to świetny pomysł).
  3. Niebieskich kart używam, żeby dodać kontekst do historii. To rodzaje rozmów (np. dwóch polityków rozmawia w Parlamencie, Trzej Królowie rozmawiają ze Świętym Mikołajem itp.), więc uczniowie mogą pracować w parach, tworząc dialogi. Oczywiście, możemy dodać konkretne słownictwo, które trzeba użyć w rozmowie, lub nie.
Bardzo lubię dodawać element ruchu do wszystkich aktywności na lekcji, więc często piszę na tablicy słówka, które planuję powtórzyć z grupą i pozwalam uczniom wybrać i dopisać część wyrazów. Następnie, uczeń, który opowiada, wybiera słowo z tablicy i po jego użyciu w historyjce, zmazuje je skreśla. Opowiadanie kończy się zatem w chwili, gdy wykorzystamy wszystkie słowa. Oczywiście, tak jak wspomniałam, możecie też używać obrazków lub kostek obrazkowych.

Jeśli podobają Ci się moje propozycje, zapraszam Cię do odwiedzenia mojego sklepu, w którym znajdziesz najlepsze materiały na Twoje lekcje hiszpańskiego!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *